نشانه های زبان فارسی
شناسایی نشانه های فارسی

آموزش الفبا-تمرین شناسایی نشانه ها

بعد از آموزش دادن نشانه ها یا حروف الفبای فارسی، باید توانایی شناسایی نشانه آموخته شده را تقویت نماییم. برای این کار می توانیم از روش های مختلفی استفاده کنیم. یکی از این روشها که اغلب آموزگاران از آن استفاده می کنند دادن تکه ای از یک روزنامه، مجله یا حتی کتاب درسی به دانش آموزان است که از دانش آموزان خواسته می شود دور نشانه مورد نظر یا زیر آن خط رنگی بکشند.

اما برای تنوع و افزایش توجه و همکاری دانش آموزان می توان از روش های متنوع دیگری نیز استفاده کرد. یکی دیگر از این روشها به شرح زیر است:

  • از قبل تعداد 20 تا 30 برگه یا کارت را آماده می کنیم که روی هرکدام نام یک نشانه نوشته شده باشد. از نشانه جدید باید چند کارت موجود باشد و در بین بقیه کارت ها قرار گیرد.
  • دانش آموزان را به دو یا چند گروه تقسیم می کنیم و گروه ها را نامگذاری می کنیم.
  • سپس یک نماینده برای هر یک از گروه ها انتخاب می کنیم.
  • نماینده گروه اول جلوی کلاس می آید
  • بقیه دانش آموزان شروع به شمردن می کنند… (یک، دو، سه، چهار …). می توانیم با توجه به سطح شاگردان مدت زمان را محدود کنیم.
  • در مدت زمان مشخص نماینده گروه باید بتواند کارت های مربوط به نشانه مورد نظر را جدا کند و در محل مشخصی قرار دهد.
  • سپس نوبت به نماینده گروه بعدی می رسد …
  • این فرآیند را به دفعات مقتضی تکرار نمایید.

نکته ها:

  • بهتر است نماینده های هر گروه در هر مرحله از سطح توانایی مشابهی برخوردار باشند.
  • گروه بندی کردن بخاطر ایجاد شور و اشتیاق و افزایش توجه صورت می گیرد
  • در صورت نیاز به دشوار کردن سطح فعالیت می توان نشانه ها را دستی نوشت و نشانه مورد نظر را در هر کارت به شکل متفاوتی رسم کرد (مثلاً در یک کارت بصورت نستعلیق و در کارت دیگر بصورت معمولی نوشت، و یا یک بار از حالت آخر و در بار دیگر از خالت غیرآخر آن استفاده نمود)

شکل دیگری از همین فعالیت که درگیری و مشارکت بیشتری ایجاد می کند به این گونه است که روی تخته سیاه تعدادی نشانه فارسی با فاصله نوشته می شود و به نوبت نماینده هرگروه پای تخته می رود و چشم بندی به چشم او بسته می شود، سپس معلم نشانه مورد نظر را با یکی از نشانه های روی تخته جایگزین می کند. گروه مربوطه نماینده را راهنمایی می کنند تا انگشت خود را روی نشانه مورد نظر ببرد و همزمان گروه های دیگر به آرامی شمارش می کنند. (البته با توجه به سن کم شاگردان و به کارگیری چشم بند، در استفاده از روش دوم باید خیلی احتیاط کرد).

مطلب پیشنهادی

بازخوردها و سوالات دوره مهارت های ارتقایی

بازخوردها و سوالات دوره ضمن خدمت مهارت های ارتقایی آموزش و پرورش برای مشاهده بازخوردها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *