طرح تکالیف مهارت محور بر اساس راهکارهای 2/6 ، 5/5 ، 5/7 ، 16/1 سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی و در جهت توجه به موضوعات مهم زیر ارائه شده است:
- ویژگی های سنی دانش آموزان دوره اول ابتدایی و لزوم ارائه فعالیت های مهارت محور و عملکردی
- پرهیز از حافظه محوری صرف و توجه به ابعاد مختلف یادگیری
- افزایش نشاط و شوق به یادگیری
- یادگیری مادام العمر و توسعه یادگیری به فعالیت های خارج از کلاس درس
فایل های مربوط به این طرح را می تواند از انتهای صفحه دانلود کنید
خلاصه ای از ویژگی های طرح به شرح جدول زیر می باشد:
نمونه ای از فعالیت های مهارت محور به تفکیک درس و پایه
پایه اول ابتدایی
عنوان فعالیت های پایه اول | عنوان مهارت | مواد درسی | ردیف |
هنگام اذان ظهرو مغرب با کمک بزرگترها به صدای قرآن تلویزیون گوش کن و یکی از سوره های قرآن را که حفظ کردی با تقیلد صدا بخوان | فرهنگ استفاده از فناوری های
نوین |
قرآن | 1 |
گوش کردن به یکی از قصه های پدربزرگ و یا مادربزرگ و بیان آن در کلاس | مهارت های تفکر | زبان فارسی | 2 |
کاردستی- تهیه ی تصاویر یا عکس از آثاری که در منزل یا جاهای دیدنی از تقارن برخوردار هستند | مهارت زندگی – ارزش میراث فر هنگی
خلاقت – مهارت های زندگی |
ریاضیات | 3 |
تعدادی سنگ جمع آوری کنید و از لحاظ رنگ ، زیری یا سختی بررسی کنید ، سپس از آنها کاردستی درست کنید. کارهایی که برای حفظ بهداشت دهان و دندان ها بطور روزانه انجام می دهند به دوستان همکلاسی خود تعریف کند | جایگاه و ارزش میراث فرهنگی | علوم تجربی و بهداشت | 4 |
برای داشتان بومی محلی که گفته شده نقاشی بکشید . در مسیر خانه تا مدرسه با دقت در زنک درب ساختمان ها ، رنگهایی را که مشاهده کرده روی برگه ای نشان دهد. | مهارت ندگی – حفظ تعادل | هنر(نقاشی ، خوشنویسی و کاردستی) | 5 |
با درد دست داشتن لیوان آب بر روی یک خط راست حرکت کنید. | مهارت زندگی – حفظ تعادل | ورزش | 6 |
پایه دوم ابتدایی
عنوان فعالیت های پایه دوم | عنوان مهارت | مواد درسی | ردیف |
خوراکی و چاشت مدرسه اش راکامل می خورد و از پدر و مادرش تشکر کرده و خدا را شکر گذار است. | اقتصاد مقاومتی (بهینه ساری مصرف ) | قرآن | 1 |
از طریق گفتگو با پدر ، مادر و سایر اعضای خانواده در مورد کارهایی که به حقوق همسایه مربوط می شود ،را یاد داشت نماید و به کلاس ارائه دهد. | مهارت های زندگی | هدیه های آسمانی | 2 |
داستانی از داستان های شاهنامه را خلاصه نویسی کنید و برای آن یک کاردستی درست کرده یا یک نقاشی بکشید . اگر از جای تاریخی بازدید داشته احساس خود را به دوستانش بگوید. | ارزشی میراث فرهنگی | زبان فارسی | 3 |
امروز همراه پدریا مادر در خریدنان برای منزل همراه شو و از آنها خواهش کن تا پول نان را حساب کنی و فردا مبلغ پرداختی را به کلاس گزارش کن. | حل مسئله – مهارت های زندگی | ریاضیات | 4 |
در باره گیاهان محل زندگی خود تحقیق کرده و گزارش آن را در کلاس ارائه دهید. | تحقیق | علوم تجربی وبهداشت | 5 |
کاغذهای باطله را به صورت رشته رشته در آورده و با آن ها کاردستی درست کند. | اقتصاد مقاومتی ( بهینه سازی مصرف ) | هنر( نقاشی، خوشنویسی و کاردستی ) | 6 |
با بزرگترها مشورت کنید و یکی از بازی های محلی شهر یا روستای خود را همراه با وسایل مورد نیاز بنویسید و زنگ ورزش با هم گروه های خود بازی کنید. | ارزش میراث فرهنگی | ورزشی | 7 |
پایه سوم ابتدایی
عنوان فعالیت های پایه سوم | عنوان مهارت | مواد درسی | ردیف |
در منزل قرآن را بخوانند وصدای خود را ضبط کنند و درمدرسه در کارگاه هایی ، به صورت گروهی صداها را پخش کرده و ایرادها و صوت خوانی یکدیگر را اصلاح کنند. | فرهنگ استفاده از فناوری های نوین | قرآن | 1 |
بازدید از خانه ی سالمندان و همدلی با کسانی که برای ما زحمت کشیده اند. درد و دل آنها را گوش کنند و با عکسبرداری ، فیلمبرداری و ثبت حال و احوال آنها یک کلیپ همدلی درست کنند و در روز پدر یا مادر به آنها تقدیم کنند. | مهارت های زندگی همدلی | هدیه های آسمانی | 2 |
یک داستان کوتاه بی پایان به دانش آموزان داده شود و در منزل ادامه ی آن را با ذهن خلاق خود ادامه بدهند و تمام کنند. | مهارت تفکر | زبان فارسی | 3 |
همکاری واختیارات یک روز دانش آموز در منزل فیلمبرداری شد. دانش آموز صحبت کند که نقش او درخانه چیست ؟ چه وظایفی دارد؟ بازخورد دیگران نسبت به انجام وظایفش چیست و خواسته هایش را مطرح کند. فیلم وی از رسانه کلاس پخش شود تا علاوه بر بر انگیخته شدن حس مسئولیت پذیری ، انواع همکاری در خانه ها ، یاد گرفتن انواع رفتارها و برخوردها ، اعتماد به نفس دانش آموز هم بالا رود. مادر و پدر هم می توانند درساخت فیلم یک روزه کمک کنند. | حقوق کودکان | مطالعات اجتماعی | 4 |
بررسی قبض ـب . برق . … و یادداشت کردن مقدار مصرف و مقدار پولی که باید پرداخت شود. اعداد و ارقام را روین موردا ببرند و با مقایسه ی قبض های بعدی سیر صعودی و یا نزولی مقدار مصرف را چک کنند و سعی در کاهش هزینه ها برآیند. | اقتصاد مقاومتی | ریاضیات | 5 |
از صحنه هایی که به طبیعت صدمه می زنند عکس یا کلیپ تهیه کنند. در کلاس بحث و گفت و گو کنند و راه های مقابله با آن ها را کشف کنند. | حفاظت از محیط زیست | علوم تجربی وبهداشت | 6 |
نوشتن شاهنامه به خط تحریری | جایگاه و ارزش میراث فرهنگی | هنر( نقاشی، خوشنویسی و کاردستی ) | 7 |
بازی های محلی با لباس های محلی مناسب می توانند هیجان و انگیزه ی خوبی برای تمرین در منزل باشد | جایگاه و ارزش میراث فرهنگی | ورزشی | 8 |
دانلود شیوه نامه طرح تکالیف مهارت محور
…
دانلود نمونه تکالیف مهارت محور برای طرح تکالیف مهارت محور